zondag 13 december 2009

Versterking en Midi voor accordeon

Vrijdag 11 december ging ik samen met mijn broer naar Elsloo dat vlak bij Maastricht ligt. Voor een nieuwe accordeon. Drie accordeons in de auto: mijn oude, na bijna 3 jaar trouwe dienst, een nieuwe Weltmeister die niet als de mijn toekomstige aanvoelde en een kinderaccordeon ... naar Speciaalzaak Bonné ... voortgevloeid uit de muziekschool van zijn vrouw. Dochter van de beroemde Nederlandse accordeonist Bonné. Ik ging weg met een nieuwe liefde: een Bugari, 96 bas, zwart met een rode balg. Nog even keek ik naar mijn ouwe trouwe maatje en ging toen vrolijk achter mijn broer aan ... naar iets verder op. Een meneer die versterking kan inbouwen, speciaal voor accordeons. Bonné had even naar hem opgebeld. Of we langs konden komen en vertelde er nadrukkelijk bij dat ik geen midi nodig heb.
We belden aan, zijn vrouw deed open, we mochten doorlopen naar achteren, naar de werkkamer die aan de woonkamer grenste. De accordeonmuziek kwam ons tegemoet. Bovenop zijn werkbank zat Jo Lahoye uitbundig te spelen. Met midi. Hij wilde stoppen, maar natuurlijk wilde ik dat hij nog even door zou gaan. We applaudiseerden en hij liet ons alles horen wat er met midi kan. Midi aan je accordeon koppelen - of liever gezegd - in je accordeon plaatsen, betekent dat je achter je basknoppen allerlei instrumenten tevoorschijn kunt toveren. Gitaar, drum, strijkers. Alles. Een heel orkest, dat prachtig met je samenspeelt. Ja, met je samenspeelt, want jij blijft als accordeonist gewoon op je accordeon spelen! En op die manier speelde Jo Lahoye gemakkelijk bijna een hele voorstelling voor ons.
Jo is accordeon! Hij speelt, zingt en snapt de techniek van a tot z. Hij liet ons zien hoe de accordeon eigenlijk één grote mondharmonica is. In de tuin stond een accordeon die hij aan de natuur had gegeven en waar hij steeds een foto van neemt. In de woonkamer stond een prachtige accordeon die hij op zijn achtste van zijn moeder had gekregen. Zij mocht geen accordeon spelen van haar ouders, dat was niets voor meisjes. Zigeunermuziek. Haar 5 zoons leerden allemaal accordeon spelen: 5x kans, 1x raak, Jo Lahoye!

Meer informatie over het laten inbouwen van versterking en midi in je accordeon?
Kijk op http://www.limexmidi.nl
Accordeonzaak Bonné: www.accordeonzaak.nl

Geen opmerkingen:

Een reactie posten